3 manieren om je ideale klant te vinden

21 december 2018

December, de maand van bezinning. 2018: een rustig begin en midden. Een innoverend eind. In september onverwachts een nieuw bedrijf opgezet. Hoe is dat zo tot stand gekomen? En wat heeft dat te maken met de titel van deze blog? Ik deel het met je. Het beschrijft een methode om je ideale klant te ontdekken.

‘Wat heb jij nodig om je te kunnen verbinden aan ons bedrijf?’ Dé vraag die ik, halverwege augustus, voorgeschoteld kreeg van de CEO van Wafilin Systems. In dezelfde periode kreeg ik van een aantal andere organisaties vergelijkbare vragen: ‘We kunnen je nog wel een half jaar gebruiken’ en ‘Het zou mooi zijn als je bij ons aan de slag gaat, ben je beschikbaar?’ Ik heb het over indrukwekkende organisaties die ik allemaal oprecht een warm hart toedraag en waar ik absoluut een match mee heb.

Als je mijn LinkedIn-profiel hebt bekeken dan weet je dat ik gekozen heb voor Wafilin Systems. De vraag ‘Wat heb jij nodig om je te kunnen verbinden aan ons bedrijf?’ had de meeste impact op mij.

WHY?

Ik ben iemand die geregeld een nieuwe baan heeft. Ik hou namelijk van het (opnieuw) inrichten van de marketing en communicatie binnen organisaties. Zodra de basis op orde is en de bedrijven begrijpen hoe MarCom werkt, dan is het voor mij tijd om te gaan. Je kan het werk het beste vergelijken met dat van een psycholoog: ik luister naar je, je krijgt tijd,  aandacht en handvaten. Tijd om te oefenen, te evalueren en bij te sturen om vervolgens zelf de cirkel te doorlopen om het patroon eigen te maken. Ik bereik hiermee mijn ultieme doel: het hebben meegewerkt aan een zelfsturende organisatie op het gebied van MarCom zodat deze organisatie zelfstandig bestaansrecht behoudt.
Het jobhoppen heeft mij veel geleerd. O.a. verschil te zien in de filosofie en werkwijze van organisaties. Inzicht in wat werkelijk belangrijk voor mij is, kreeg ik tijdens mijn burn-out En zodoende kon ik voor mijn eigen bedrijf snel de keuze maken voor mijn meest ideale opdrachtgever/klant. 

De organisaties waar ik de afgelopen tien jaar voor gewerkt heb:

  1. Delen allemaal dezelfde kernwaarden als ik op zakelijk vlak. Ze denken groots, blijven bescheiden, leveren kwaliteit en hebben vooral passie voor hun vak.
  2. Zien de toegevoegde waarde van MarCom en begrijpen hoe ze dat kunnen gebruiken in de organisatie. Ze maken tijd en geld vrij om een klantgedreven organisatie te worden.
  3. Doen wat ze beloven. Ze zien marketing niet als de toepassing van een aantal trucjes en kiezen daarom voor iemand zoals ik.  

Ik vond deze elementen terug in de afsluitende zin van elk gevoerd gesprek in augustus, waar ik het in het begin van de blog over had.

Bij één organisatie ontdekte ik dat ik zin kreeg om te dansen. Het bedrijf Wafilin Systems voegde, zonder dat ik er eerder bij had stil gestaan, een element toe aan mijn criterialijst van ideale klant. Met de vraag wat ik nodig heb om… belandde ik automatisch in de richting van mijn wensen/voorwaarden. Het vraagstuk wel of niet werken met Wafilin Systems was niet meer aan de orde.
Resumé, punt 4.  Mijn ideale klant die heeft het belang van wederkerigheid voor ogen.  Het bedrijf weet dat we elkaar nodig hebben zodat we beide impact kunnen realiseren (win-win). Ik vind het fantastisch als klanten durven op te staan omdat ze stiekem al weten hoe helder ze kunnen schitteren op de juiste tijd en met de inzet van de juiste mensen. Je begrijpt, dat inspireert mij om schrijvend waarde te genereren met bijvoorbeeld deze blog.

Soms vind je je ideale klant door je eigen werkervaring.
Soms vind je hem tijdens een workshop.
En soms vind je hem door het lezen van de ervaring van een ander.

Wie is jouw ideale klant?

PS: lijkt het jou ook fantastisch om te werken voor Wafilin Systems? Lees dan verder. Bij Wafilin zijn we op zoek naar een stagiaire die wil meewerken aan het opzetten en implementeren van CRM en een accountmanager food en dairy die wil bijdragen aan de aanhoudende groei van het bedrijf. 
 


Het is mijn missie om organisaties te inspireren om liefdevol te ondernemen zodat ze bestaansrecht opbouwen en behouden en daarmee de wereld lichter maken. Zodat we een betere wereld krijgen, waarin liefde raadgever is.

Terug naar overzicht